مركز تحليل و اخبار ايران مركز تحليل و اخبار ايران .

مركز تحليل و اخبار ايران

درگيري‌هاي خونين ميان نظاميان جولاني و نيروهاي مسلح در سوريه

اين درگيري‌ها بر سر تقسيم مناطق نفوذ و كنترل مسيرهاي تجاري در منطقه صورت گرفته است.

منابع محلي اعلام كردند كه در نتيجه تبادل آتش ميان دو طرف، چند نفر كشته و تعدادي ديگر زخمي شدند.

طبق اين گزارش، تنش‌ها همچنان ادامه دارد و احتمال گسترش درگيري‌ها به مناطق اطراف وجود دارد.

هم‌زمان، منابع خبري ديگر گزارش دادند كه در شرق سوريه نيز نبردهايي ميان شبه نظاميان موسوم به نيروهاي دموكراتيك سوريه (قسد) و گروه‌هاي وابسته به جولاني در شهرك «الكسره» واقع در حومه ديرالزور روي داده است.گزارش‌ها حاكي است كه اين درگيري‌ها پس از تلاش هر يك از طرفين براي گسترش حوزه كنترل خود در مناطق مرزي رخ داد و خسارات جاني و مادي برجاي گذاشته است.

تحليلگران مي‌گويند، تشديد چنين درگيري‌هايي بيانگر شكاف‌هاي عميق ميان گروه‌هاي مسلح در شمال و شرق سوريه است و مي‌تواند بر وضعيت امنيتي و انساني مناطق تحت كنترل آنها تأثير منفي بگذارد.

سوريه از زمان سقوط نظام بشار اسد، دستخوش ناآرامي و درگيري‌هاي مسلحانه‌ در مناطق مختلف آن است


برچسب: درگيري‌هاي خونين- سوريه-جولاني،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۸:۱۱:۵۴ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

اجازه بازسازي غزه را نخواهيم داد | جنگ هنوز تمام نشده است!

«بتزالل اسموتريچ» وزير دارايي افراطي رژيم صهيونيستي امروز (دوشنبه) در اظهاراتي مدعي شد اجازه بازسازي به غزه در صورتي داده مي‌شود كه «حماس خلع سلاح و اولويت به امنيت اسرائيل داده شود».

وي تأكيد كرد جنگ هنوز تمام نشده و ابتدا بايد در خصوص خلع سلاح در نوار غزه راستي‌آزمايي شود.

اسموتريچ گفت: آزمون واقعي در اجراي توافقات حاصل شده نهفته است بنابراين جنگ غزه هنوز به پايان نرسيده است.

وزير افراطي صهيونيستي با تأكيد بر لزوم انحلال كامل حماس، مدعي شد: ما اجازه ايجاد يك «نهاد تروريستي جديد» تحت پوشش بازسازي بشردوستانه را نخواهيم داد.


برچسب: غزه-جنگ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۸:۰۷:۳۲ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

پزشكيان: به كمك دانشمندان خودمان مي‌توانيم به سرعت عقب‌ماندگي‌ها را جبران كنيم

مسعود پزشكيان در همايش ملي مخابرات بر ضرورت به‌كارگيري فيبر نوري به‌جاي كابل‌هاي مسي در تمام كشور تاكيد كرد و گفت: افتخار مي‌كنيم دانشمنداني داريم كه نياز ما به بيگانگان كمتر مي‌كنند. ما و شما دانشمندان با همكاري مي‌توانيم به‌سرعت راه‌حل‌هايي پيدا و آن‌ها را اجرا كنيم تا به اهداف كشور برسيم و عقب‌ماندگي‌ها جبران شود.

وي بر ضرورت هماهنگي ميان مديران و مسئولان بخش‌هاي مختلف تاكيد كرد و افزود: پيشرفت تكنولوژي در جهان باسرعت نور است و ما هم بايد با آن هماهنگ باشيم. آينده ممكن است بازهم تغيير كند و ما هم بايد خود را براي اين تغييرات آماده كنيم. بايد براي كشور بستر خوب و پويا و مناسبي براي اين پيشرفت‌ها و براي مردم ايجاد كنيم.


برچسب: پزشكيان،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۸:۰۵:۱۳ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

الاخبار: مجلس ايران خطاب به گروسي گفت مأموريتت پايان يافت

با پايان يافتن مهلت اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت در ۱۸ اكتبر جاري (۲۶ مهر) و خاتمه رسمي توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ بحث‌ها درباره ماهيت روابط ميان ايران و «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» داغ شده است.

در همين راستا، نمايندگان دائم ايران، روسيه و چين در آژانس، ۲ روز پيش طي نامه‌اي مشترك به رافائل گروسي مديركل آژانس اعلام كردند كه مأموريت او در زمينه تهيه گزارش‌هاي مربوط به راستي‌آزمايي و نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران، بر اساس تصميم شوراي امنيت، به پايان رسيده و او نبايد در اين زمينه اقدامي جديد انجام دهد.

به نوشته الاخبار، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، كه تضمين‌كننده «برنامه جامع اقدام مشترك» (برجام) بود، مديركل آژانس موظف بود هر سه ماه يك‌بار گزارشي درباره چگونگي اجراي تعهدات ايران در چارچوب توافق به شوراي حكام ارائه دهد و سالي ۲ گزارش نيز براي شوراي امنيت سازمان ملل تهيه كند. اما از زماني كه ايران در سال ۲۰۱۹، در واكنش به خروج آمريكا از برجام، تصميم گرفت تعهدات خود را كاهش دهد — از جمله با افزايش سطح و درصد غني‌سازي اورانيوم و كاهش نظارت‌هاي آژانس — ماهيت گزارش‌هاي مديركل تغيير يافت و لحن آن‌ تندتر شد كه موجب بروز اختلاف ديدگاه ميان قدرت‌هاي غربي از يك سو و روسيه و چين از سوي ديگر درباره نحوه اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شد.

در اين گزارش آمده است : سه كشور اروپايي عضو برجام (بريتانيا، فرانسه و آلمان) با حمايت آمريكا، ماه گذشته زمينه بازگرداندن قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت عليه ايران را فراهم كردند. در مقابل، روسيه و چين اعلام كردند كه اين اقدام را به رسميت نمي‌شناسند و بنابراين با بازگرداندن تحريم‌ها عليه متحد خود، ايران، مخالف‌اند.

«در همين چارچوب، نامه مشترك سه كشور تأكيد كرده است كه مديركل آژانس از اين پس نبايد گزارش‌هاي دوره‌اي درباره برنامه هسته‌اي ايران ارائه دهد. قرار است شوراي حكام آژانس نشست بعدي خود را ۱۷ نوامبر آينده (۲۶ آبان) در وين برگزار كند.»

به نوشته الاخبار، گروسي اخيرا مدعي شد كه ايران «حدود ۴۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غناي ۶۰ درصد در اختيار دارد» و فاصله كمي با توان ساخت سلاح هسته‌اي دارد. او هشدار داد كه اگر «ديپلماسي شكست بخورد»، احتمال توسل مجدد به زور عليه جمهوري اسلامي وجود دارد.

اين گزارش افزوده است : در ماه‌هاي گذشته، مقامات ايراني بارها گروسي را مورد انتقاد قرار داده‌اند، به‌ويژه به دليل گزارشي كه او پيش از جنگ ۱۲ روزه ارائه داد و به گفته تهران، زمينه‌ساز حمله به ايران شد. پس از پايان جنگ، مجلس شوراي اسلامي قانوني را با عنوان «تعليق همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» تصويب كرد كه بر اساس آن، هرگونه همكاري ايران با آژانس منوط به تأييد شوراي عالي امنيت ملي شد. با وجود آنكه ايران با ميانجي‌گري مصر به توافقي جديد با آژانس درباره چارچوب همكاري رسيد، اما بازگشت تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي عملا اين توافق را لغو كرد و در حال حاضر نيز هيچ‌يك از بازرسان آژانس در ايران حضور ندارند.

در اين رابطه، محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي، روز گذشته نامه مشترك سه كشور را «نماد همبستگي راهبردي ميان سه قدرت بزرگ» دانست و تأكيد كرد كه «پايان اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت به معناي پايان ماموريت مديركل آژانس در زمينه گزارش‌دهي و نظارت بر اجراي برنامه هسته‌اي ايران است».


برچسب: مجلس ايران- قطعنامه ۲۲۳۱،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۸:۰۱:۳۵ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

الاخبار: مجلس ايران خطاب به گروسي گفت مأموريتت پايان يافت

با پايان يافتن مهلت اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت در ۱۸ اكتبر جاري (۲۶ مهر) و خاتمه رسمي توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ بحث‌ها درباره ماهيت روابط ميان ايران و «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» داغ شده است.

در همين راستا، نمايندگان دائم ايران، روسيه و چين در آژانس، ۲ روز پيش طي نامه‌اي مشترك به رافائل گروسي مديركل آژانس اعلام كردند كه مأموريت او در زمينه تهيه گزارش‌هاي مربوط به راستي‌آزمايي و نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران، بر اساس تصميم شوراي امنيت، به پايان رسيده و او نبايد در اين زمينه اقدامي جديد انجام دهد.

به نوشته الاخبار، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، كه تضمين‌كننده «برنامه جامع اقدام مشترك» (برجام) بود، مديركل آژانس موظف بود هر سه ماه يك‌بار گزارشي درباره چگونگي اجراي تعهدات ايران در چارچوب توافق به شوراي حكام ارائه دهد و سالي ۲ گزارش نيز براي شوراي امنيت سازمان ملل تهيه كند. اما از زماني كه ايران در سال ۲۰۱۹، در واكنش به خروج آمريكا از برجام، تصميم گرفت تعهدات خود را كاهش دهد — از جمله با افزايش سطح و درصد غني‌سازي اورانيوم و كاهش نظارت‌هاي آژانس — ماهيت گزارش‌هاي مديركل تغيير يافت و لحن آن‌ تندتر شد كه موجب بروز اختلاف ديدگاه ميان قدرت‌هاي غربي از يك سو و روسيه و چين از سوي ديگر درباره نحوه اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شد.

در اين گزارش آمده است : سه كشور اروپايي عضو برجام (بريتانيا، فرانسه و آلمان) با حمايت آمريكا، ماه گذشته زمينه بازگرداندن قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت عليه ايران را فراهم كردند. در مقابل، روسيه و چين اعلام كردند كه اين اقدام را به رسميت نمي‌شناسند و بنابراين با بازگرداندن تحريم‌ها عليه متحد خود، ايران، مخالف‌اند.

«در همين چارچوب، نامه مشترك سه كشور تأكيد كرده است كه مديركل آژانس از اين پس نبايد گزارش‌هاي دوره‌اي درباره برنامه هسته‌اي ايران ارائه دهد. قرار است شوراي حكام آژانس نشست بعدي خود را ۱۷ نوامبر آينده (۲۶ آبان) در وين برگزار كند.»

به نوشته الاخبار، گروسي اخيرا مدعي شد كه ايران «حدود ۴۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غناي ۶۰ درصد در اختيار دارد» و فاصله كمي با توان ساخت سلاح هسته‌اي دارد. او هشدار داد كه اگر «ديپلماسي شكست بخورد»، احتمال توسل مجدد به زور عليه جمهوري اسلامي وجود دارد.

اين گزارش افزوده است : در ماه‌هاي گذشته، مقامات ايراني بارها گروسي را مورد انتقاد قرار داده‌اند، به‌ويژه به دليل گزارشي كه او پيش از جنگ ۱۲ روزه ارائه داد و به گفته تهران، زمينه‌ساز حمله به ايران شد. پس از پايان جنگ، مجلس شوراي اسلامي قانوني را با عنوان «تعليق همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» تصويب كرد كه بر اساس آن، هرگونه همكاري ايران با آژانس منوط به تأييد شوراي عالي امنيت ملي شد. با وجود آنكه ايران با ميانجي‌گري مصر به توافقي جديد با آژانس درباره چارچوب همكاري رسيد، اما بازگشت تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي عملا اين توافق را لغو كرد و در حال حاضر نيز هيچ‌يك از بازرسان آژانس در ايران حضور ندارند.

در اين رابطه، محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي، روز گذشته نامه مشترك سه كشور را «نماد همبستگي راهبردي ميان سه قدرت بزرگ» دانست و تأكيد كرد كه «پايان اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت به معناي پايان ماموريت مديركل آژانس در زمينه گزارش‌دهي و نظارت بر اجراي برنامه هسته‌اي ايران است».


برچسب: مجلس ايران- قطعنامه ۲۲۳۱،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۸:۰۱:۲۸ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

كشف و خنثي سازي عمليات سازمان سيا

«ايوان ادواردو گيل پينتو» (Yvan Gil Pinto) وزير امور خارجه ونزوئلا در سخناني اعلام كرد: ما دولت ترينيداد و توباگو را از يك عمليات جعلي به فرماندهي سازمان سيا مطلع كرديم. اين عمليات جعلي، حمله‌اي به يك كشتي نظامي آمريكايي در لنگرگاه بود تا ونزوئلا را مقصر جلوه داده و تجاوز به كاراكاس را توجيه كند.

وزير امور خارجه ونزوئلا ادامه داد: باند جنايتكاري كه توسط سازمان سيا تأمين مالي شده و با اين عمليات مخفي مرتبط است، در خاك ما در حال برچيده شدن است. ما از ترينيداد و توباگو انتظار داريم كه اجازه ندهد از خاكش براي رزمايش هايي كه صلح در كارائيب را تهديد مي‌كند، استفاده شود.

«ايوان ادواردو گيل پينتو» در ادامه اضافه كرد: ما به مردم ترينيداد و توباگو احترام مي‌گذاريم و به خرد آنها براي جلوگيري از كشيده شدن كشورشان به يك جنگ كثيف اعتماد داريم.

شبكه تلويزيوني يورونيوز پيشتر از اعتراض گسترده مردم ترينيداد و توباگو به پهلو گرفتن ناوشكن آمريكا در آب هاي كشورشان و تظاهرات آنها مقابل سفارت آمريكا خبر داد.

ديويد عبدالله رهبر حزب سياسي «جنبش براي عدالت اجتماعي» ترينيداد و توباگو در گفتگو با يورونيوز، خاطرنشان كرد: ترينيداد و توباگو نبايد اجازه ورود اين ناوشكن به آب‌هاي خود را مي‌داد.


برچسب: ايوان ادواردو گيل پينتو- وزير امور خارجه ونزوئلا،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۷:۵۶:۵۸ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

ترامپ: در انتخابات آينده آمريكا نامزد نمي‌شوم؛ معاون رئيس جمهور در شان من نيست

رئيس‌جمهوري آمريكا گفت كه قصد ندارد در انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۸ به‌عنوان معاون رئيس‌جمهوري نامزد شود.

روزنامه حريت تركيه گزارش داد، دونالد ترامپ شركت سه‌باره در انتخابات رياست جمهوري را «غيراخلاقي و نادرست» توصيف كرد و گفت هرچند از نظر قانوني مي تواند چنين كاري انجام دهد، اما آن را در شأن خود نمي‌داند.

برخي از هواداران ترامپ پيش‌تر پيشنهاد كرده بودند او مي‌تواند با نامزدي در سمت معاون رياست جمهوري و سپس بازگشت به قدرت از طريق استعفاي رئيس‌جمهور منتخب، محدوديت دو دوره‌اي رياست‌جمهوري را دور بزند.

بر اساس قانون اساسي ايالات متحده، رئيس‌جمهور تنها مي‌تواند دو دوره در قدرت باشد و ترامپ از ژانويه سال جاري (بهمن ماه ۱۴۰۳) دومين دوره رياست‌جمهوري خود را آغاز كرده است.

ترامپ كه دوره نخست خود را بين سال‌هاي ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ گذراند، بارها به تمايل حاميانش براي ادامه رهبري او پس از پايان دوره كنوني اشاره كرده است. وي كه اكنون ۷۹ سال دارد، در هفته‌هاي اخير كلاه‌هايي با شعار «ترامپ ۲۰۲۸» روي ميز دفتر بيضي كاخ سفيد قرار داده است.

در ميان حاميان ترامپ نظريه‌اي رايج وجود دارد مبني بر اينكه جي‌دي ونس، معاون فعلي او، مي‌تواند در سال ۲۰۲۸ به عنوان نامزد رياست‌جمهوري وارد رقابت شود و پس از پيروزي، استعفا دهد تا ترامپ دوباره به قدرت بازگردد.

اظهارات ترامپ پس از آن مطرح شد كه استيو بنن مشاور سابق و از ايدئولوگ‌هاي جنبش آمريكا را دوباره بزرگ خواهيم كرد (ماگا)، در گفت‌وگو با نشريه اكونوميست گفت: ترامپ در سال ۲۰۲۸ رئيس‌جمهور خواهد شد و مردم بايد خودشان را با اين واقعيت وفق دهند.

وي در پاسخ به پرسشي درباره متمم بيست‌ودوم قانون اساسي آمريكا كه محدوديت دو دوره رياست‌جمهوري را تعيين مي‌كند، گفت: راه‌هاي مختلفي وجود دارد و در زمان مناسب، برنامه را توضيح خواهيم داد.

 


برچسب: ترامپ-آمريكا - رئيس جمهور،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۷:۵۳:۲۳ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

ترامپ زير قولش زد؛ بند ضد‌الحاق كرانه باختري به خواست نتانياهو حذف شد

ترامپ-نتانياهو،
ادامه مطلب

امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۷:۴۶:۲۴ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

افشاي پيامك حقوق علي‌ احمدنيا/ دستمزد رئيس امور اطلاع رساني دولت چقدر است؟

حقوق علي‌ احمدنيا،
ادامه مطلب

امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۷:۳۴:۳۷ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)

فوري/ حمله پهپادي اسرائيل

رژيم صهيونيستي در ادامه بي‌توجهي به آتش بس و نقض مكرر آن، بار ديگر جنوب لبنان را هدف قرار داد.

منابع لبناني اعلام كردند كه پهپاد اسرائيلي، شهرك البياض در منطقه صور در جنوب لبنان را هدف قرار داده است.گفتني است با وجود دستيابي به آتش بس ميان تل آويو و بيروت، رژيم صهيونيستي تقريباً به صورت روزانه، مناطق مختلف لبنان را هدف قرار مي‌دهد. اين حملات در حالي است كه دولت لبنان از گونه اقدامي براي مقابله با اين حملات عاجز است و به دنبال خلع سلاح مقاومت است.

پرواز پهپادها و جنگنده هاي رژيم صهيونيستي بر فراز حريم هوايي لبنان، به يك اتفاق معمول تبديل شده است.


برچسب: حمله- اسرائيل- پهپاد،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ آبان ۱۴۰۴ساعت: ۰۷:۲۹:۳۲ توسط:درسا مومني موضوع: نظرات (0)